fbpx

יוגה לילדים בכיתה- רצפים תנועתיים

כתבה שניה מתוך סדרה של כתבות מאת דודו חקימיאן מייסד תכניות יוגה בבתי ספר וגני ילדים על שילוב יוגה בבית הספר

מהם רצפים תנועתיים ביוגה? תינוק, עם היוולדו מתחיל ללמוד ולסגל לעצמו תנועות גוף דרכם הוא מתפתח ומגלה את העולם. לכל מעבר הוא יפתח מספר תנועות אשר יאפשרו לו לעבור ממנח אחד לשני. זהו הליך טבעי ואורגני בהתפתחות הילד.             רצף תנועתי הוא רצף של מנחי גוף/ תנועות המקיים 2 תנאים:

  1. סדיר– על הרצף להיות הגיוני
  2. מצטבר­- כולל את השינוי שלפניו

חשיבות תרגול רצפים והשפעתם ההתפתחותית: תרגול רצף תנועתי לעיתים קרובות דורש שימוש של כל אברי הגוף, קואורדינציה של שרירים גדולים, כוח וסיבולת. כמו כן הרצפים מזמינים את הילד לתכנן תנועות חדשות הכוללת תגובות יציבה, שיווי משקל וניידות. רצפים  מסוימים עשויים לחזק את תפקוד המוח ולעורר את מערכת הקשב של הילד ומומלצות על ידי משרד החינוך כפתיח של כל שיעור וכן באמצע שיעור על מנת לאפשר למערכת הלימבית (האחראית על התפקוד הרגשי במוח) להיות מאוזנת (פחות מתח, לחץ, חרדה) על מנת לקבל את המידע החדש. 

השפעות רצפים תנועתיים: שיפור ערנות, וויסות תנועה, שיפור מיקוד ותשומת הלב, חיזוק סיבולת לב-ריאה, שיפור גמישות הגב, גמישות שרירי הירך, שיפור יציבה, זיכרון תנועתי. לחיזוק וגמישות המוח, שיום אברים, מוטוריקה גסה ועדינה, קורדינציה,   

רצף תנועתי במסגרת בית הספר מעלה את רמת הקשב דרך ההתחדשות, רלבנטיות, עירור רגשי "ניקוי" המערכת הרגשית מטרדות והתחלה טובה של יום הלימודים.

רצף הפופקורן

שלבים (יש לחזור על כל שלב 5 פעמים):

  1. פתיחה וסגירה של אצבעות כפות הידיים
  2. הנעת מפרקי כפות הידיים מעלה מטה
  3. הנעת המרפקים מעלה מטה
  4. הנעת הכתפיים מעלה מטה
  5. הנעת הראש מעלה מטה (אמירת "כן")
  6. לפתוח ולסגור את הפה
  7. לעצום ולפקוח עיניים במהירות
  8. הנעה של אצבעות כף הרגל (בתוך/ מחוץ לנעל)
  9. תיפוף עם כפות הרגליים על הרצפה.
  10. כפות הידיים דוחפות את הכסא תוך הרמת הישבנים וחזרה לישיבה.

השפעות:

  • טיפוח שליטה עצמית
  • שיום והפרדת איברים
  • העלאת רמת עוררות
  • ריכוז ומיקוד תשומת הלב
  • הפעלת כל מפרקי הגוף
  • שיפור מוטוריקה עדינה

אתגר: תרגלו את הרצף מהסוף להתחלה.

ברכת הלב

שלבים (יש להתיישב בקדמת המושב ולהתרחק מהשולחן על מנת לבצע את הרצף) :

  1. לב- להצמיד את כפות הידיים במרכז החזה
  2. שמים- הרמת הזרועות מעלה מקבילות לאוזניים
  3. אדמה- הטיה של הגב לפנים והנחת כפות ידיים על הרצפה בין כפות הרגלים
  4. סירה- להישען עם הגב על המשענת, הרמת הרגלים עם ברכיים כפופות אל החזה וכפות הידיים צמודות במרכז החזה
  5. מגלשה- יש להניח את כפות הידיים בשני צידי המושב וישור הרגלים לפנים, הרמת הישבן מהכסא תוך הדיפת המושב עם כפות הידיים
  6. כלב– הטיה של הגב לפנים והנחת הזרועות על השולחן
  7. אדמה
  8. שמים
  9. לב

השפעות:

  • שיפור איזון ושיווי משקל
  • טיפוח שליטה עצמית
  • ריכוז ומיקוד
  • העלאת רמת עוררות
  • וויסות תנועתי
  • שיפור יציבה
  • חיזוק שרירי הליבה
  • עידוד רגיעה

אתגר:

  1. עידוד קשב פנימי- לתרגל את הרצף בעיניים עצומות
  2. עם השמעת צליל יש לעבור למנח הבא ברצף
  3. משחק לכל הכיתה: מעבר למנח הבא רק כשכל ילדי הכיתה מתרגלים את המנח (לדוג' – לב. על כל הכיתה להיות במנח
  4. ורק כשכולם במנח עוברים ל- שמים)
לב

לב

שמים

אדמה

סירה

מגלשה

כלב

0

קורס להכשרת מדריכי יוגה התפתחותית לילדים לפרטים והרשמה

אנחנו כאן בשבילכם