יוגה ככלי התפתחותי והכרחי בגני ילדים

אין ילדים קשים- יש ילדים שקשה להם!

 

זו הייתה שעת לילה מאוחרת כשאמא של רעות התקשרה אלי וסיפרה שבתה בת ה-4 רואה מפלצות ומפחדת לישון לבד בחושך,. היא ציינה שבתה מאוד אוהבת את חוג היוגה ושאולי יש תרגיל נשימה מסוים שירגיע אותה?. הצגתי בפניה רעיון פשוט של חיבור פיזי ואנרגטי והצעתי לה להניח את כף היד על הבטן של בתה כשהיא שוכבת במיטה לפני השינה ולבקש ממנה לנשום אל כף היד ואחר כך לנסות עם כף היד על הלב. אחרי מספר שבועות היא ציינה בפני שהפחדים נעלמו.   

עמית הוא ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז והתפתחות איטית. הגננת נאווה  לא האמינה  שהמפגש עם היוגה ייטב איתו והוא יצליח להישאר בגבולות מזרן היוגה, לבצע את הפעילות בקשב ובשקט סקרני ולשמש דמות מרכזית בפעילות, שכל הילדים מחקים.  

 

ילדים אוהבים, ילדים סקרנים, ילדים מתרגשים, ילדים שמחים, ילדים מחכים.....

 

ילדים מחכים למישהו או משהו שיהווה עבורם כלי לטיפוח ועידוד איכויות רבות כגון: יצירתיות, שמחה , שיתוף פעולה, הבנה, קשב וכד'.  

יוגה, ככלי ייחודי להתפתחות מאפשרת לילדים  להכיר את מגבלות ואיכויות  הגוף, להגיע שליטה וריסון עצמי תוך נתינת מרחב אישי לזריעה מחודשת, צמיחה ומעוף וכל זה ללא תחרותיות.

 

בעשר שנים האחרונות ניתן לראות את היוגה מתמזגת בתוך מערכות החינוך השונות (גני ילדים, בתי ספר, מתנס"ים ומרכזי חינוך והעשרה שונים) ולעיתים אפילו כחלק אינטגראלי והכרחי המכיר ביכולת פעילות ייחודית זו לאפשר "רגע של נחת" בתוך הפעילות השוטפת.

 

המפגש הראשוני של הילדים עם היוגה בעיקר בגילאי הגן (2-6) הוא בעיקרו מסקרן. ישנה מראה חברתית שאליה רגיל הילד לשייך את היוגה, בעיקר להרגעת הגוף (מה שנכון!), ולמדיטציה. כולנו זוכרים את ה פרסומת ההיא מתחילת שנות ה-2000 ל'גבינת יוגה' בה נראית דמות יושבת על הר בחיק הטבע ,בישיבה מזרחית עם כפות ידיים על הברכיים. פרסומת שהטביעה חותמה כצורה שבה אנו רואים את ה'יוגה' בעולמנו.

 

המחשבה הראשונית שמתגנבת למוחי היא כיצד אני מאפשר לילדים הקטנים להתבונן במושג 'יוגה' מזווית שונה שלא רק תאתגר אותו פיזית אלא תאפשר לו לראות את העולם ממקום יותר בהיר, חד ואולי אף  נקי יותר.

החשיפה למסרים סמויים וגלויים הופכת את עולמו של הילד למלכודת פרסומית חסרת מנוחה וגבולות והמפגש עם עולם היוגה בקבוצה קטנה ואינטימית מאפשרת לילד להיכנס לתוך מזרן אישי עם גבולות ברורים אך עם מגוון רחב ואינסופי של אפשרויות להכיר את עצמו.

ההתנסות ביוגה מובילה להכרת מגבלות ואיכויות  הגוף, להגיע שליטה וריסון עצמי תוך נתינת מרחב אישי לזריעה מחודשת, צמיחה ומעוף וכל זה ללא תחרותיות.

 

פעילות היוגה לילדים חובקת בתוכה מספר עקרונות בסיסיים:

 

1. תנוחות יוגה- לימוד של למעלה מ-60 תנוחות יוגה המחברות את הילד בדרך מוחשית, אתגרית ומעניינת לעולם החי (פיל, צפרדע, נחש, עורב, תנין, דוב ועוד...), הצומח (עץ, פרח, לוטוס ועוד...) והדומם (סירה, מטוס, מכונית, גשר, אוהל, צדף ועוד..) הופך את החוויה לתהליך מרתק ומסקרן.

ברובד הפיזי התנוחות מחזקות את שרירי הגוף, משפרות את היציבות, שיווי משקל, גמישות, וקורדינציה.         כמו כן מאפשרת יציאה מדפוסי עמידה וישיבה העלולים להזיק לגוף.

ברובד האנרגטי התנוחות מעניקות שמחה, ביטחון, אמון ושומרות על מיקוד וקשב.

 

2. נשימה נכונה (שאיפה, נשיפה)- תרגילי נשימה הם התנסות חדשה, מעניינת ומאתגרת לילדים. לעיתים באמצעות אביזר, מגע, משחק ודמיון מודרך ניתן לאפשר לילד להגיע לנשימות עמוקות יותר, מחממות, מרגיעות (נשימות אל הבטן), ובעיקר ללמד אותו נשימה נכונה. כל אלו עשויים לאפשר לילד לפתח מערכת יחסים עם הכעסים, הפחדים והמחשבות שלעיתים מקבלים ביטוי אלים (מילולי או פיזי) או שאינם מקבלים ביטוי כלל . נשימה מאפשרת חוויה חושית עצומה לרבדים סמויים שצריכים לעיתים הכוונה חיצונית. 

 

3. יציבות נינוחה- נוכחות: זהו עיקרון מנחה בתרגול היוגה.                                                               לילדים ישנה עדיין תבונה רגשית טבעית  להיות בעשייה מתוך נינוחות ונוכחות. ניתן להיתקל בילדים שהחלק ה'נינוח' דומיננטי מידי, ילדים אשר מוגדרים על ידי מערכת החינוך כ'אסטרונאוטים', שכביכול אינם מסוגלים לרתום את עצמם להווה ונמצאים במעין "בועה" המשאירה אותם לעיתים קרובות מחוץ לעשייה המשותפת. פעילות היוגה מאפשרת להציב את הגוף והחוויה החושית במרכז, על ידי עבודה פנימית של התכנסות החושים ומיקוד תשומת הלב אל איבר, נשימה, אביזר וכד' ובכך לטפח יכולות ודפוסי עבודה המתעלים מעל הדפוסים הקיימים ומאפשרים לילד להביע רגשות ויכולות פיזיות בתוך העבודה הקבוצתית. ילדים שהפן היציב אצלם דומיננטי יותר , יכולים באמצעות הפעילות לפתח כלים מעולם היוגה המטפחים את הצד ה'נינוח'. לדוגמה: הנחת קערה טיבטית על איבר מסוים בגוף עשויה לאפשר לילד להתמקד ולנשום אל האיבר. צליל הקערה עשוי ל'הפשיר" מתח שמתבטא בכתפיים, פנים ולסת מכווצים. בנוסף, מגע ועבודה עם איברים ספציפיים מובילים לריכוך העומס ויצירת מנגנון התמודדות עם דפוסי הגנה המזיקים לילד (בטן מכווצת, נשימה לא מאוזנת, כאבים במפרקים, חריקת שיניים ועוד). 

 

4. הרחבת עולם המושגים- הקושי אינו מכשול: היוגה, תפקידה לאחד בין הגוף לנפש, חברים, בני משפחה ובעצם לאפשר לילדים לפתח מערכת  יחסים המושתתת על אמון עם הגוף בדרך גלויה וסמויה. כמו הכותרת בתחילת המאמר אין היוגה רואה בקושי מכשול אלא להפך, היא רואה בקושי מפגש של התמודדות ללא ניסיון לעקוף אותו אלה להבין אותו ולטפח הבנה ודרכי עבודה נכונים. אין תחרותיות (עיקרון השוויון): אין בפעילות הנ"ל ילד שמצליח יותר- כולם מצליחים! כל אחד במסגרת מגבלות שלו מצליח להיות חלק פעיל בתרגול המעודד אותו להתאים את מבנה הגוף הפיזי או הרגשי למסגרת הקיימת. דווקא ילדים המרגישים שונים וזקוקים לתשומת לב ועבודה אישית זוכים באמצעות היוגה לעדנה. הם מצליחים לבטא את היכולות שלהם בדרכים מגוונות בעזרת התנוחות, בעבודה קבוצתית (תנוחות, משימות ונשימות משותפות). שקט פנימי: היוגה מעניקה שייכות וחיבור לעצמיות ולסובבים אותנו בחיי היום יום ומאפשרת כלי לביטוי עצמי במישורי עבודה רבים המכינים את הילד להתמודד עם מצבים של אי שקט וחוסר ביטחון.   העצמה : משחקים, תנועה במסגרת המזרן ובמרחב, צביעת מנדלות, דמיון מודרך, מגע ועוד הנם כלים להעצמת התכונות הטבעיות ואף עשויים להצמיח כישורים קיימים או לגלות חדשים.

 

 

לסיכום, היוגה אינה תרופה, הפותרת תופעות או קשיים באופן מידי. היא תהליך ממושך ויעיל המאפשר לגן או לכל מסגרת אחרת רגע של רוגע והתבוננות כנה ואמיתית בכל ילד וילד וכן באינטראקציה הקבוצתית ממקום קצת שונה.

אם ברצוננו להפוך את המסגרת החינוכית למאתגרת ללא תחרות, למעצימה ללא כוחניות, לנינוחה ללא רפיון עלינו להשתמש בפעילות היוגה בתבונה, ברגישות ולהיות חלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית במדינת ישראל. 

 

אמן. 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

מאמרים נוספים
Please reload

Archive
Please reload

ברצוני להצטרף לרשימת התפוצה ולהתעדכן במשחקים ופעילויות נוספים

הרשמה לניוזלטר שלנו

MEYOGI

055-6665391

מענה טלפוני בשעות 9:00-14:00

© כל הזכויות שמורות לדודו חקימיאן- Meyogi