פעילות רגועה לחופש הגדול

החופש הגדול כבר כאן. הילדים קטנים מידי להעסיק את עצמם לאורך היום ולא ממש מתחשק לנו שהילדים יבהו שעות ארוכות מול מסכים. איך עושים את זה? איך ניצור בבית או בחופשה סביבה נינוחה, רגועה ומחברת?

פשוט, יוגה לילדים.

בישראל מתרגלים יוגה עשרות אלפי ילדים בגני הילדים, בתי הספר ובמתנ"סים.                                                  

היוגה, שבה מבצעים תנוחות מעולם החי, הצומח והדומם, היא פעילות מעדנת, מרגיעה ומכילה, המעניקה כלים להתמודדות בריאה עם הגוף ועם הסביבה. בגיל צעיר, יוגה היא כלי ייחודי להתפתחות, המאפשר לילדים להכיר את האיכויות והמגבלות של הגוף ומעניק לילד מרחב של שקט פנימי.

דודו חקימיאן, מורה בכיר ליוגה התפתחותית לילדים מספר שהיוגה היא פעילות שמטפחת עצמאות וקשרים חברתיים ודרך התרגול יקבלו הילדים כלים  ליציבות, רוגע, וויסות אישי, ביטחון עצמי ויצירתיות.

 

קבלו 7 תרגילי יוגה לכל אחד מימות השבוע

 

תנוחת העכבר- לרגיעה והתכנסות

שבו על העקבים, הניחו את המצח על משטח התרגול קרוב לברכיים, הניחו כפות ידיים לצד כפות הרגליים ועצמו עיניים.

שחקו עם העכבר:

בדקלום- "העכבר האפור מסתתר בתוך החור. מציץ ומסתתר, מציץ ומסתתר ורץ מהר לחור אחר".

בנשימה- הניחו כפות ידיים על הגב התחתון ותרגישו את הנשימה של העכבר.

לתנוחה השפעות רבות וביניהן: הפחתת מתח, עידוד התכנסות חושים ורגיעה, שחרור כאבים או מתח בגב ובצוואר.

 

 

 

ויניאסה- 7 תנועות למיקוד ותשומת לב

רצף התנועות מאפשר זרימה וקצב.

לב- כפות ידיים מחוברות במרכז החזה, 2. שמים- זרועות מעלה, 3. אדמה- כפות ידיים לצד כפות הרגלים, 4. חץ- ישיבה שפופה וזרועות מחוברות ומתוחות לפנים. וחזרה בהתאמה ל- 1,2,3 

 

מוסיפים משחק זיכרון לויניאסה- ההורה מציין שם של תנוחה והילד מתרגל. למתקדמים, ניתן לנסות להטעות את הילד, לדוג': דרך תרגול תנוחת חץ ואמירת שם של תנוחה אחרת.

השפעות נוספות של הויניאסה הן שיפור ערנות, וויסות תנועה, חיזוק סיבולת לב-ריאה.

 

 

תנוחת הבית- ליציבה ואיזון

תנוחה זו מאתגרת את היציבה. נעזר בה למעבר בין ישיבה לעמידה כשהברך תהיה מעל

קרסול ועם יד על הברך נתייצב בלי ליפול.

 

ניתן להוסיף דקלום: " בּוֹאוּ יְלָדִים אֶל הַבַּיִת נִגַּשׁ, עִם דֶּלֶת מַלְבֵּן וְגַג מְשֻׁלָּשׁ"

משחק משותף להורה וילד- ההורה יזמין את הילד להיכנס לבית דרך הדלת (מתחת לרגל)

או דרך הגג (בין היד לירך)

תנוחה זו תורמת ללמידת צורות וזוויות.

 

 

 

 

תנוחת המשולש-  לתרגול שיווי משקל

זו תנוחה המאתגרת את יציבת הילדים באמצעות הטיית הגוף הצדה והפניית מבט אל כף

היד העליונה. בתנוחה זו נוצר משולש בין הרגלים וכן בין היד לרגל.

הצעה לפעילות משפחתית: נסו לחבר מספר רב של משולשים יחד וספרו כמה משולשים

יש לכם בגוף. הזמינו את הילדים להציע עוד רעיונות ליצירת משולשים מהגוף.  

השפעות נוספות הן חיזוק הירכיים ומתיחת צד הגוף.

 

 

 

 

תנוחת השולחן – לחיזוק חגורת כתפיים

איך הופכים לשולחן?  "שְׁתֵּי רַגְלַיִם, שְׁתֵּי יָדַיִם וּמְרִימִים אֶת הַיַּשְׁבָן. אֲנִי יַצִּיב, אֲנִי חָזָק,

הוֹפּ – הָפַכְתִּי לְשֻׁלְחָן"

 

איך משחקים עם השולחן? מנערים את הפירורים על ידי והנעת הישבנים מצד אל צד.

ניתן להניח על השולחן מפה וצלחת וכוס פלסטיק ולעודד את הילד להיות יציבים לשהות

בתנוחה לאורך זמן.

 

 

 

 

עץ משפחתי- לשיתוף פעולה, אמון ובטחון עצמי

איך הופכים לעץ? "רַגְלַיִם צְמוּדוֹת הֵן גֵּזַע רָחָב, כַּפּוֹת יָדַיִם בְּלֵב שֶׁל זָהָב.

עוֹלוֹת מֵעַל הָרֹאשׁ כְּצַמֶּרֶת, וְיֵשׁ לָנוּ עֵץ לְתִפְאֶרֶת. נַנִּיחַ כַּף רֶגֶל אַחַת עַל

שְׁנִיָּה וְנִתְמַתֵּחַ, כְּשֶׁעָנָף קָטָן צוֹמֵח"

נעמוד יחד במעגל, נדמה את כפות הרגליים לשורשים, את הרגליים

לגזע ואת הזרועות לענפים. נחבר כפות ידיים עם מי שלצדינו ונתייצב

יחד בעץ משפחתי.

 

 

 

 

הרפייה ודמיון מודרך- להפחתת מתח ולרגיעה

כשעייפים בשעות היום או לפני השינה, כשמרגישים שהילד זקוק למנוחה נזמין אותו לשכב על הגב ולעצום עיניים, להניח כפות ידיים על החזה ולהרגיש את פעימות הלב.

על מנת לעודד את הילד לנשום נשימות עמוקות נבקש ממנו להניח כפות ידיים על הבטן ולהרגיש את הנשימה ובכל הוצאת אוויר להשמיע את הצליל שששששש בקצב אחיד.

השמיעו לילד מוזיקה נעימה ברקע והקריאו לו את 'לילה יוגה שלי:

 

                                                                         שקט, לילה, צרצרים מסביב

נשכב על הגב עם חיוך בלב

עוצמים עיניים, זה הזמן להקשיב.

לנשימות העמוקות שאל הבטן נכנסות,

לגוף שנרגע עם ידיים ורגליים ישרות,

למחשבות שבראש ולמה שמרגישים בלב,

כדאי אפילו לחשוב על מישהו שאני אוהב..

 

וכמו בכל לילה כולם נרדמים

ואל הגוף נכנסים צלילים נעימים

זה הזמן לרוגע

זה הזמן ליוגה

זה הזמן לאהוב.

   ולבקש משאלה מבפנים...  

                                                                                לילה טוב ילדים...

 

 

  • התרגילים מתאימים לילדים בגילאי 3-8

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

מאמרים נוספים
Please reload

Archive
Please reload

ברצוני להצטרף לרשימת התפוצה ולהתעדכן במשחקים ופעילויות נוספים

הרשמה לניוזלטר שלנו

MEYOGI

055-6665391

מענה טלפוני בשעות 9:00-14:00

© כל הזכויות שמורות לדודו חקימיאן- Meyogi