חמישה טיפים לתחילת שנת הלימודים

August 30, 2017

איך מתחילים שנת לימודים חדשה? איך ניתן להקל על המעבר?

 

מעברים קשים לכולם. מי לא זוכר את המתח, העצבים, חוסר השקט שמלווים אותנו במעבר דירה, בהחלפת מקום עבודה או בכל שינוי שמצריך מאתנו הסתגלות למסגרת חדשה או חזרה לזו הישנה.

חזרה לשגרה מביאה איתה סדר ומסגרת יותר ברורה שחשובה לבית ולחיים בכלל אך יחד עם זאת היא מקום שלעיתים פחות או בכלל לא מוכר לילד. חלק מהחזרה מתבטא גם בשינוי המקום הפיזי והנפשי (מעבר מחופשה- בית,  אל מסגרת חינוכית- לימודית). עלינו להיות רגישים אך יחד עם זאת לאפשר לא להיגרר לגוננות יתר ולסמוך על ההזדמנות שניתנת לילד להתמודד עם אתגרים חברתיים וקוגניטיביים. ילדים הם יצורים הרבה יותר חברותיים מאתנו ויש להם יכולת הסתגלות ומעבר גבוהה יותר. אבל איך נוכל מעט להקל עליהם בבית ובמסגרת הלימודית? איך נאפשר להם חיבור לעצמם ובמקביל הזדהות ושייכות למקום החדש?

אני רוצה להציע 5 טיפים ליוגים הצעירים על מנת להקל על המעבר:

 

  1. חיבור לעצמי- דרך רצפים בתנועה (ויניאסה) המתחילים ומסתיימים באותו מקום ילמד הילד לעבור בין התנוחות ביציבות ונינוחות. זהו מרחב של חיבור גוף- נפש קלאסי.

 

השפעות חשובות: כניסה אל תוך מסגרת תנועתית ומחשבתית מווסתת, שמירה על סדר וגבולות התנועה, הוצאת אנרגיה מבוקרת.

חזרה יומית על רצף תנוחות תשמש מעין 'חוף מבטחים' עבור הילד, מקום שבו ירגיש נוח ונעים לחזור אליו ולהתחבר אל עצמו בכל פעם מחדש.

 

 

 

 

 

 

 

תנוחת ויניאסה

 

 

2. הזדהות ושייכות- תנוחות היוגה מאפשרות הזדהות עם פרטים העולם החי, הצומח והדומם. דרך חיקוי תנוחה, דקלום משעשע ונשימה יזדהה הילד עם תנוחות היוגה השונות.

אם ניתן למספר ילדים לבחור תנוחות שונות מאותה קבוצה (נניח בעלי חיים) נאפשר תרגול ממקום של שייכות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. וויסות רגשי- חווית המעבר מאוד רגשית ועשויה להתבטא אצל הילד בבכי, הסתגרות, התנגדות, צעקה ואף תנועה בלתי פוסקת ומווסתת. יש לאפשר לכל אחת מסימפטומים אלה לקבל ביטוי אך יחד עם זאת שעשוע עם הנשימה תזמין את הילד לווסת מעט את הקושי.

תנוחות כמו אריה, הר געש או זבוב משלבות נשימה ומאפשרות לילד לפרוק מתח ולהתמלא באנרגיה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. חוויה חושית- מעבר מיצר חוויה שעוטפת את כל החושים. לעיתים אין לילד אפשרות או יכולת למצוא מענה לגירוי החושי בין הוא עמוק או שטוח ואז הוא עשוי לפרוק אותו בדרך אימפולסיבית.

הימצאותם של אביזרי מגע בקרבת הילד (בסלסלה אישית בבית או בפינה בגן) והתנסות שימוש בהן חשובים מאוד. דרכם הילד ילמד מהו המגע שמקל עליו ונעים לו ובסופו של דבר ישפיע על תפקודו.

 

 

 

5. ישיבה נכונה - גיוון מנחי ישיבה (כל מספר דקות) גם על כיסא משפיע באופן מידי על ריכוז וערנות הילד. אם נאפשר לילד לשבת זמן רב באותו מנח הוא יקרוס אל תוך המפרקים והקשב והריכוז שלו יפגעו מיד.

אחת ממנחי הישיבה היא ישיבת יוגה קלאסית – מזרחית/ חצי לוטוס/ לוטוס שלם משפיעה על: ערנות שרירי הגב וחיזוקם, פתיחה חשובה של מפרק הירך, בסיס ישיבה רחב, נשימה זורמת ושקטה יותר.

 

 

התנוחות והרצפים מופיעים בערכות כרטיסיות היוגה שלנו וניתן לרכוש אותם בקישור: מוצרי מיוגי לילדים

 

 

 

 

הכותב הוא דודו חקימיאן,

המייסד והבעלים של meyogi - בית של יוגה לילדים

ומורה בכיר ליוגה התפתחותית לילדים ויוגה טיפולית למבוגרים. 

מנחה קורסים וסדנאות להוראת יוגה התפתחותית לילדים. 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

מאמרים נוספים
Please reload

Archive
Please reload

ברצוני להצטרף לרשימת התפוצה ולהתעדכן במשחקים ופעילויות נוספים

הרשמה לניוזלטר שלנו

MEYOGI

055-6665391

מענה טלפוני בשעות 9:00-14:00

© כל הזכויות שמורות לדודו חקימיאן- Meyogi